
10 2020. szeptember30. E5EE53

MAGYARORSZÁG

KÖRKÉP AZ ELLENZÉKI VEZETÉSŰ VÁROSOK HELYI ÚJSÁGJAIRÓL

Szabadság miatt zárva
A tavalyi önkormányzati választásokon az ellenzéki polgármesterjelöltek azzal
kampányoltak, hogy a kormánypropaganda eszközévé tett önkormányzati lapok helyett
független, objektív, pártatlan médiát hoznak létre. A választások óta eltelt majdnem egy
év alkalmat kínál arra, hogy megnézzük, mennyire lett hiteles és kiegyensúlyozott a
lokális média ott, ahol az ellenzék átvette a város vagy a kerület irányítását.

SZÖVEG LÁSS GÁBOR

A budapesti VI. kerület polgármestere,
Soproni Tamás (Momentum) választási
programjában „propaganda helyett igazi
újságírást” ígért a terézvárosiaknak, vala
mint azt, hogy a testületi ülések beszá
molóiban a Fidesz-KDNP álláspontját
is közölni fogják. Az újságot lapozgatva
megállapíthatjuk, ezt még nem sikerült
maradéktalanul teljesíteni, mert bár egy
keretes részben valóban megjelennek a
kormánypárti képviselők hozzászólásai,
minden ilyen megszólalás mellett olvas
ható a cáfolata is, így a tudósítások ki
csengése olyan, mintha a kormánypárti
képviselők inkompetens kérdéseket ten
nének fel, nem létező problémákon lova
golnának.
A terézvárosi Fidesz-KDN P-frakció

lapunkhoz eljuttatott álláspontja szerint
a szerkesztőség a látszatra ügyelve időn
ként valóban közli az ellenzék álláspont
ját is, azonban a frakció által hangsúlyos
nak tartott kérdéseket elhallgatják, vagy
megjegyzéseket fűznek hozzájuk.- Előszeretettel hallgatják el, pedig
minden testületi ülésen elmondjuk, hogy
az önkormányzat antidemokratikusan
működik, mert cégeinek igazgatóságá
ban, felügyelőbizottságaiban nincs ellen
zéki delegált, nem kaptunk sem bizottsá
gi elnöki, sem tanácsnoki pozíciót, így az
ellenzék nem tudja ellenőrizni az ott zajló
tevékenységeket, holott a választásokon
több mint negyven százalékot értünk el.

„Stílusidegen" válaszok
A Fidesz képviselői már a decemberi
közmeghallgatáson jelezték ezt, de a vá
ros vezetőitől érdemi választ nem kaptak.

A szerkesztőségmeglepően tálalta a Lind-
mayer Viktorral, a Fidesz-KDNP frakci
óvezetőjével közölt interjúját. A felvezető
szövegben az újságíró szükségesnek ta
lálta megjegyezni, hogy „a lap stílusától
meglehetősen eltérő jellegű válaszokat" kap
tak kérdéseikre. Azon pedig meglepődni
sem érdemes, hogy fideszes politikusok
kal október óta eddig két interjú jelent
meg, míg a várost irányító tisztségviselők
folyamatosan, visszatérően szerepelnek a
lapban. A júliusi első lapszám címlapján
Karácsony Gergely főpolgármester látha
tó, rajta kívül még beszélgetést közölnek
Oláh Lajossal, a DK országgyűlési kép
viselőjével és Kerék-Beleznay Zsuzsanna
jobbikos alpolgármesterrel.A lap főszerkesztője Kertész Anna, aki
2017 végén azért távozott a Vasárnapi Hí
rek éléről, mert szerinte a lapban „aljas és
uszító” kormányzati „propagandahirde
tés” jelent meg. Kertész Anna közösségi
oldalán közölte, a kormány a társadalmi

célú hirdetéseivel az elfogadás és a szoli
daritás értékeit támadja, majd hozzátette,
„nyilvánvaló, hogy az ország lakói egy da
rab menekültet nem láthattak az elmúlt két
évben, az idei év legnagyobb problémájá
nak mégis a hazai migránshelyzetet látják".Az előző, fideszes városvezetés alatt a
sajtóosztály vezetője egyben a Terézvá
rosi Magazin felelős szerkesztője is volt.
Most a sajtót négyen irányítják: sajtóosz
tály-vezető, felelős szerkesztő, sajtófőnök
és közösségi levelező. A kommunikációs
költségeket növeli, hogy az egyébként
nyelvész végzettségű polgármester egy
beszédírót is alkalmaz, havonta 300 ezer
forintért, további havi 120 ezer forintért
kiszervezték az online lapszemlét, holott
ez utóbbi feladatot a korábbi sajtóosztály
is el tudta látni. Lapunk úgy értesült, a
terézvárosi Momentum és a DK között
egyre feszültebb a viszony, ugyanis Oláh
Lajos, a kerület DK-s országgyűlési
képviselője nagyobb megszólalási felü
letet követel magának az újságban, mint
amennyit a momentumos polgármester
ad neki.

Elfogultan
Pikó András, Józsefváros polgármestere

programjában a helyi média átalakításá
ról azt ígérte, „propaganda helyett valódi
tájékoztatást" nyújtanak, és véget vetnek
„annak a mindent kisajátító, az ellenvéle
ményt eltipró viselkedésnek, amit a hatalom
jelenlegi képviselői folytatnak". A kam
pányban olyannyira célkeresztbe került
a józsefvárosi újság, hogy a szerkesztőség
ajtajára ellenzéki aktivisták a következő
feliratot ragasztották: „Szolgalelküek." Az
új szerkesztőség a Népszavától, aMagyar
Narancstól, a Klubrádiótól és egyéb bal
oldali médiumokból érkező újságírókból



llfaiilMri’id 2020. szeptember30. 11

verbuválódott. Az ideiglenesen megbízott
főszerkesztő Tóth Ákos, a baloldali 168
Óra egykori főszerkesztője lett, akinek
egy interjúszerkesztés kapcsán sikerült
maradandót alkotni: a választások utá
ni második lapszámban ugyanis Ferencz

Orsolya űrkutatásért
felelős miniszteri biz

tossal, józsefvárosi fideszes képviselővel
készítettek beszélgetést, amelyet a pol
gármester véleményét tükröző szerkesz
tőségi kommentekkel láttak el. Például
az interjúban FerenczOrsolya kijelentette,
nem ért egyet azzal, hogy a városvezetés
elvette az óvónők és a szociális dolgozók
év végi jutalmát. A mondat után a szer
kesztőség az alábbi zárójeles megjegyzést
tette hozzá: „A juttatások leállításáról, il
letve ki nem fizetéséről szóló állítások nem
helytállóak.

”
Hogy miért, azt a szerkesztő

nem fejtette ki, de többször is beszúrták,
hogy Ferencz Orsolya a szerkesztőség
véleménye szerint nem mond igazat. „Li
berális sajtószabadság. Utólag átírt kérdések,
a nyilatkozó mondatainak önkényes átírása,
mondatok törlése, átszabása, kommentálása
az interjúalanyhozzájárulása, tájékoztatása
és engedélye nélkül. Amíg ezek a szerkesztési
elvek, nem nyilatkozom ennek a terméknek.

Újságnak nem nevezhető" - írta a történ
tekről Ferencz Orsolya bejegyzésében.
A választás után Pikó András azt nyi

latkozta, az „emberek hozzá fognak szokni,

hogy a józsefvárosi kerületi újság innentől
nem észak-koreai szintű propagandát tol,
hanem még az ellenzéki képviselőt is meg
szólaltatják majd, rajta lesz a légyszar az
uralkodói képen, és nem fogják letörölni".
Ennek ellenére még a baloldali Mérce is

hosszú cikkben bírálta Pikó András füg
getlennekmondott sajtójátA Józsefvárosi
Újság bemutatja: hogyan NE szakítsunk
a propagandával című cikkében.A lap első számát vették górcső alá,
amelyről többek között megjegyezték,
„Pikó András az első hét oldalon nyolc fo
tón jelenik meg mindenféle szögből". Tóth
Ákos távozása után az a Lengyel Tibor
lett a főszerkesztő, aki a Népszavában
és a Zoom.hu internetes hírportálnál is
megfordult. Hamar bebizonyosodott, a
független újságírás neki sem kenyere.
A jobboldalisággal nem vádolhatóMérték
Médiaelemző Műhely a józsefvárosi újság
politikai témájú cikkeiről megállapította,
hogy azokban a kerület polgármestere
„kiemelten nagy teret kapott, és rendre pozi
tív kontextusban jelent meg. [...]Miközben
a jelenlegi kerületi vezetés általában pozitív
színben jelenik meg, az előző kerületi veze
tést és a kormánypártokat érintő megjelené
sek tendenciózusan negatívak.

”Azt már mi
tesszük hozzá, hogy az újság nem men
tes a direkt politikai kinyilatkoztatások
tól, nyíltan kiáll például a Színművészeti
Egyetem hallgatói mellett, de objektív
nak egyáltalán nem nevezhető kormány
ellenes cikkeket is olvashatunk. Polgár
mestereket bemutató sorozatukban csak
az ellenzékieknek adnak teret, de a nem
politikusi megszólalók is az ellenzéki vé
leménybuborékot erősítik. Például Iványi
Gábor arról beszél, hogy a kormány a cse
lédek országát akarja létrehozni, Veiszer
Alinda szerint a jobboldali médiában a
fake news mindennapos jelenség, Péterfy
Gergely]ózsefAttila-díjas író pedig kifejti,
hogy a „NER-ben nincsenek és nem is lehet
nek írók", mert a nacionalizmus és a rasz-
szizmus táptalaja ezt nem teszi lehetővé.

Egri cenzúra
Mirkóczki Adám, Eger összellenzéki

támogatással megválasztott polgármes
tere a kinevezése után nem sokkal kézi
irányítása alá vonta a helyi sajtót, és cen
zúrát vezetett be. Oroján Sándor, az egri
Fidesz-KDNP frakcióvezetője a De
mokratának elmondta, írásos bizonyíték
van rá, hogy az újonnan kinevezett saj
tófőnök bekérette az Egri Magazin már
betördelt decemberi számát, és utasítást
adott a szerkesztőségnek, melyik cikket
nem közölhetik, és helyette miről írhat
nak. Az Egri Média vezetője volt az első
cégvezető, akitől az új városvezetés azon
nali hatállyal megvált.
-Az új vezető a Budapestről Egerbe
költöző Scrob Andrea lett, akinek ideig¬

lenesen kiutaltak egy szolgálati lakást,
majd az igényei szerint 1,6 millió forin
tért felújítottak neki egymásikat - tudtuk
megOroján Sándortól.
Az egerhirek.hu úgy értesült, azóta a
hölgy férje is az Egri Médiánál dolgozik,
de ami ennél is érdekesebb, hogy a portál
értesülései szerint Scrob Andrea édesap
ját bízták meg a helyi média felügyeleté
vel. Családban marad, szokták mondani.
Bár a fenti összefonódásokról az Egri
Magazin biztosan nem írna, az ellenzéki
fideszes képviselők már többször kaptak
rövidebb megszólalási lehetőséget. A lap
azonban ettől még nem mondható ki
egyensúlyozottnak, hiszen például a júli
usi lapszám címoldalán Mirkóczki And
rás látható, belül pedig egy terjedelmes,
ötoldalas interjút közölnek vele az alábbi
felvezetővel: „Eger élen járt a védekezésben,
az országos médiában is visszaköszöntek
Mirkóczki Adám jövőbe mutató döntései."
Az augusztusi számban pedig Ember 7.ol-
tán Leventét, a Jobbik-közelinek tartott
Iránytű Intézet munkatársát szólították
meg, aki elmondta, hogy kutatásaik sze
rint az egriek Mirkóczki Ádámra nem
pártpolitikusként tekintenek, „hanem
olyan integratív személyiségként, aki a kü
lönböző világnézetű vagy pártpreferenciája
szavazót is tudja képviselni".

Szarkeverők
„A pécsi polgárok hiteles és kiegyensúlyo

zott tájékoztatása érdekében biztosítani fo
gom a város tulajdonában lévő média pár
tatlanságát"

- ígérte a pécsi összellenzék



12 2020. szeptember 30. EEE3

magyarorszAg

által támogatott Péterffy Attila választási
programjában, hogy aztán hatalomra ke
rülvén a pártsemleges helyi sajtó létreho
zását a Szabad Pécs nevű ellenzéki portál
egyik alapítójára és szerkesztőjére, Nim-
merfroh Ferencre bízza. A híroldal nem
csak markánsan kormányellenes, hanem
álhíreket is előszeretettel közöl. Például
a 2018-as országgyűlési választások előtt
biztos forrásokra hivatkozva azzal rioga
tott, hogy ha a Fidesz harmadszorra is
kétharmados többséggel győz, akkor a
választási rendszert úgy alakítja át, hogy
a kétezer fő alatti településeken a 2019-es
önkormányzati választásokon már nem
lehet szavazni. Az önkormányzati lapban,
a Pécsi I {írekben is a Szabad Pécs stílusa,
hangvétele köszön vissza. Kevés kivétel
től eltekintve csak kormányellenes véle
ménynek adnak teret, előfordult például
az is, hogy egy pécsi vállalkozót az egyik
cikkben NER-lovagnak tituláltak. Bar-
kóczi Csaba, a Fidesz pécsi önkormányza
ti képviselője a Demokratának elmondta,
a Pécsi Hírekben egy év alatt mindössze
egyszer kapott megszólalási lehetőséget
a Fidesz, amikor frakcióvezetőjükkel in
terjú készült januárban, a helyi televízi
óba pedig a választások óta nem kaptak
meghívást. Ezzel szemben Pécs baloldali
polgármestere hetente többször is megje
lenik ezeken a felületeken.
Péterffy Attila nemrég a következőket

mondta a helyi lapnak: amikor átvet¬
tük a város vezetését, azt vállaltuk, hogy el
kezdjükmegtisztítani Pécsett a közéletet és a
közbeszédet. Azt ígértük, hogy más szellem
ben fogunk politizálni, más kultúrát hono
sítunk meg."Hogy mi is ez a más kultúra,
kiderül az alábbi főszerkesztői vezércikk
ből: „Most, hogy már mindenki megmond
ta a tutit a sétálóutcákban való bringázás
ügyében a létező összes internetes felületen,
és a hivatásos szarkeverők is megkeverték a
szart annak terjesztésével, hogy Péterffy At
tila az egész belvárosból, sőt a világ összes
belvárosából kitiltaná a bringásokat, gon
doltam, én sem maradhatok ki a fergeteges
véleménybuliból" - írta Nimmcrfroh Fe
renc a városi hírportálon.
Barkóczi Csaba kérdésünkre elmondta,

a főszerkesztőt az háborította fel, hogy
szerinte Péterffy Attila a belvárosi sétá
lóutcák felújítása kapcsán nem mondott

olyat, hogy az egész belvárost érintené a
kerékpáros szigorítás.- A gond ezzel csak az, hogy erről a be
jelentésről videófelvétel is készült, a dön
tés ellen tiltakozó kerékpárosok közül is
többen felháborodásuknak adtak hangot.
A polgármester érzékelhette, hogy a be-

jelentése ellenállásba ütközött, ezért visz-
szavonulót fújt, amelyben segítségére volt
a lap főszerkesztője is azzal, hogy szar-
keverőnek nevezte, aki azt meri állítani,
hogy a polgármester ki akarja tiltani a
kerékpárosokat a belvárosból

- mondta
Barkóczi Csaba.

Gyűlölködő hangnem- Mondhatjuk-e, hogy ön a garancia a
független újságírásra a kerületben?
—Mondhatjuk.
Ezzel a dialógussal zárult az a beszél

getés, amelyet a ferencvárosi rádió készí
tett Vágvölgyi B. Andrással, a Ferencváros
újság nyáron kinevezett főszerkesztőjével.
Á Magyar Narancs egyik alapítója és egy
kori főszerkesztője nem rejtette véka alá
véleményét: szerinte a „kilencedik kerület
politikai laboratórium, a NER utáni világ
kísérleti terepe".
Beszédes az is, hogyan nyerte el hu

szonegy pályázó közül a főszerkesztői
állást. Burányi Krisztina, Ferencváros
polgármestere májusban hirdetett pályá
zatot az új főszerkesztői pozícióra azzal,
hogy „pártoktól független, rangos szakmai
zsűri" választja ki a nyertes pályázót. Ez
zel szemben a független zsűriben csak
balliberális újságírók kaptak helyet, a
grémium elnöke pedig az Majtényi László
volt, akit 2017-ben a baloldali pártok kö
zösen jelöltek köztársasági elnöknek. Az
ön kormányzati lap új nevet és arculatot
kapott. A Ferencváros Újság jogutódja, a
9 című lap első, szeptemberi száma már
a címlapon teljes mellszélességgel kiáll

a Színművészeti Egyetemet elfoglaló
diákok mellett, ugyanis ott a Trafó szín
házra felaggatott piros-fehér szalagokról
készült fotó virít.
A kiegyensúlyozott tájékoztatást ígérő

Vágvölgyi B. András vezércikkében le
szögezi, a kerületben „megszűnt a NFR,
a fidesznyák akarnokság szűk egyharmadot
sem kapott". Majd hazánk legfontosabb
eseményének nevezi „az SZFE gleichsal-
tolására (.magánosításnak álcázott ideoló

giai akolba terelésére) tett kísérletet". Hogy
senkinek ne legyen kétsége, a független,
objektív és pártatlan főszerkesztő mit
gondol az SZFE körül zajló ügyről, a
cikkhez mellékelt fotóján Free SZFE-s
maszkban pózol. Bár azt írja, hogy az
önkormányzati lap a „gyűlölet kultúrája
ellen készült", Vidnyányszky Attiláról csak
a gyűlölet hangján tud szólni, a Nem
zeti Színház igazgatóját ugyanis többek
között „hocskaiba izzadt zsarnoknak" ne
vezi. Bár Baranyi Krisztina pártatlan he
lyi médiára tett ígéretet, ezzel szemben
a Színművészeti Egyetem ügyéről szóló
cikkek annyira egyoldalúak, hogy egyet
len mondat erejéig sem térnek ki a másik
fél álláspontjára.
Vágvölgyi B. András már a második

főszerkesztő, akit az új városvezetés ne
vezett ki. Érthetetlen, miért kellett Török
Dánielnek távoznia, mert véleményünk
szerint a lap a nem kevés kormányellenes
cikkeivel tökéletesen megfelelt a baloldali
értelemben vett független újságírás krité
riumainak. Apropó, független újságírás.
Baranyi Krisztina közösségi oldalán az
Index-ügy kapcsán arra kérte polgár
mestertársait, ne nyilatkozzanak az In
dexnek addig, amíg nem állítják helyre
annak függetlenségét, majd hozzátette,
„ügy járunk el, ahogy a szennymédiával
szemben eddig is". Önmagában az is me
redek, hogy egy független polgármester
szennymédiának titulálja a neki nem tet
sző sajtótermékeket, az pedig egyenesen
érthetetlen, hogy egy piaci alapon műkö
dő országos lap személyi döntéseihez mi
köze van egy kerületi városvezetőnek.
A hatalomra jutott ellenzéki városve

zetők kivétel nélkül kiegyensúlyozott és

pártatlan médiát ígértek, de a balliberá
lis oldalról importált főszerkesztők kor
mányellenes propagandává züllesztették
le a helyi sajtót. A jelek szerint a „szabad
város, szabad sajtó” baloldali körökben
úgy valósult meg, ahogy a „népi demok
ráciában” Kádár János idején, amikor a
kesernyés humor ezt az állapotot így jel
lemezte: „Magyarok számára az országha
tár szabadság miatt zárva.

”
■


